“Ik ben toch nog niet oud?” Hoe één slimme oplossing ons allemaal meer rust gaf

Soms merk je ineens dat je ouders een dagje ouder worden. Mijn moeder is 79 en eerlijk? Ze is nog hartstikke fit. Ze doet haar eigen boodschappen, gaat lekker op pad en geniet volop van haar leven. Maar toch… de laatste tijd begonnen we kleine veranderingen te merken. Ze werd wat onzekerder, voelde zich minder veilig en raakte sneller in paniek als er iets gebeurde. En dat zette mij ook aan het denken.

Want hoe zorg je ervoor dat iemand zich veilig voelt, zonder dat het meteen voelt alsof “oud zijn” centraal staat?

We gingen op zoek naar iets dat zowel mijn moeder als ons een gerust gevoel kon geven. We dachten eerste aan een noodknop. Maar mijn moeder moest er niets van hebben. “Ik ben toch nog niet zó oud?” zei ze. Het idee dat ze continu met zo’n knop om haar nek moest lopen vond ze verschrikkelijk.

Tot we de Truus-Belt ontdekten.

En dat voelde meteen anders. Geen zwaar of ouderwets hulpmiddel, maar juist een slimme combinatie van technologie en persoonlijke aandacht. Elke avond wordt mijn moeder rond 20:00 even gebeld door Truus. Gewoon een dagelijkse (avond)check-in. In de ochtend bel ik haar zelf altijd even.

Voor mij geeft het veel rust. Ik ga met een veel fijner gevoel slapen, omdat ik weet: als ik rond 20:00 niets hoor, dan is alles goed. En mocht ze niet opnemen, dan krijgen mijn man en ik direct een berichtje op onze telefoon. Dat idee alleen al geeft zoveel meer ontspanning.

Wat ik vooral mooi vind, is dat mijn moeder zich hierdoor niet “hulpbehoevend” voelt. Ze behoudt haar zelfstandigheid, maar wij hebben nét dat extra stukje zekerheid. En uiteindelijk is dat misschien wel het belangrijkste: een oplossing vinden die veilig voelt, zonder dat iemand het gevoel krijgt vrijheid te verliezen.

Ik ben er echt enthousiast over!

“Ik dacht echt: dit is een grap”. Ilja deed mee aan de pilot van Truus-Belt.

Anja: “Mijn noodknop lag boven… en ik lag beneden op de grond”.